DJEČJA PRETILOST

Michel Montignac

Opseg: 248 str.
Uvez: meki, 16x24 cm
Maloprodajna cijena: 160,00 kn; kod Nakladnika niža

Pretilo dijete ne smije jesti malo i gladovati već mora jesti drugačije! Očajnim roditeljima u knjizi su ponuđena sigurnija i bolja rješenja od niskokaloričnih dijeta. Knjiga će roditeljima pomoći da shvate zašto su djeca predebela i detaljnim savjetima omogućiti da postignu cilj - dijete normalne tjelesne težine.

Knjiga Dječja pretilost: Montignacovom metodom protiv prekomjerne tjelesne težine djece i mladeži služi kao praktičan vodič roditeljima koji žele postići i zadržati normalnu tjelesnu težinu svoga djeteta. Dakle, namijenjena je i roditeljima koji žele svoju djecu naučiti da od najranije životne dobi usvoje pravilne prehrambene navike i tako spriječe debljanje u svakoj kasnijoj životnoj dobi. Bavi se prehranom djece od dojenačke dobi pa do tinejdžerske.
Očajnim roditeljima koji se bore s prekomjernom tjelesnom težinom svoga djeteta Montignac nudi sigurnija i bolja rješenja od niskokaloričnih dijeta. Knjiga stiže kao pravo osvježenje, donosi originalne ideje i pruža nove nade.
U problemu dječje pretilosti Michel Montignac vidi začarani krug čije uzroke razmatra iz različitih perspektiva. Ponuđena rješenja potkrijepljena su velikim brojem uvjerljivih dokaza, brojnim tablicama, grafikonima, prijedlozima jelovnika itd. Mnogo savjeta i podataka od neprocjenjive su vrijednosti za roditelje, nutricioniste, odgajatelje, liječnike i sve one koji se susreću s problemom dječje pretilosti.
Zašto ova knjiga? Zato jer prekomjerna tjelesna težina i pretilost među djecom i mladima poprima alarmantne razmjere u cijelome svijetu. Ako žurno ne promijenimo prehrambene navike i stil života – što pokazuju rezultati istraživanja koje je Svjetska zdravstvena organizacija objavila 2000. godine - za manje od deset godina u Europi će svako četvrto dijete biti pretilo. Osim što ljudima skraćuje život, pretilost je i jedan od ključnih čimbenika rizika za pojavu ozbiljnih, nerijetko smrtonosnih kardiovaskularnih bolesti, te dijabetesa i zloćudnih tumora.
Pitanje je što bismo trebali jesti? Službene preporuke, koje slušamo već pedesetak godina, o tome kako bismo morali brojati kalorije u svojim obrocima i više se kretati, nisu se pokazale dovoljno uspješnima.
Montignac nas uči kako pravilno birati namirnice i usvojiti zdrave prehrambene navike još u najranijoj životnoj dobi, koje se ne temelje na brojanju kalorija ni na režimu odricanja.
Montignac u knjizi objašnjava zašto niskokalorične dijete dugoročno nisu učinkovite - organizam se navikava na smanjeni unos hrane pa je rezultat nerijetko još intenzivnije debljanje. Tjelesna aktivnost više je nego dragocjena, ali bez pravilne prehrane u djece sklone debljanju neće dati zadovoljavajuće dugoročne rezultate.
Montignac u knjizi preporučuje da djeci od najranije životne dobi usadite pravilne prehrambene navike: da svoju djecu ne hranite rafiniranim ugljikohidratima (ponajprije šećerom i škrobom, bijelo, tjesteninom, bijelim kruhom, bijelom rižom i dr.), već da odaberete višestruko korisne ugljikohidrate niskoga glikemičnog indeksa. Kad shvatite načelo glikemičnog indeksa i upoznate prehrambeni sastav namirnica, otvorit će vam se mnoge mogućnosti koje ćete zatim trajno usklađivati s navikama svog podneblja, svojim sklonostima i sl. O tome što je glikemični indeks, Montignac detaljno raspravlja i daje popis namirnica s pripadajućim glikemičnim indeksima. Važno je reći da se velika većina namirnica na koje smo navikli mi u Hrvatskoj savršeno uklapa u Montignacovu metodu.
Bilo da želite spriječiti moguću pretilost vašeg djeteta (osobito ako postoji obiteljska sklonost), bilo da želite pomoći djetetu koje već ima višak kilograma, začudit će vas koliko ima «dobrih» namirnica kojih će se vaše dijete smjeti najesti i pritom osigurati dostatan unos prehrambenih tvari, a da se istodobno ne deblja. Primjerice, čokolada (ona s najmanje 70% kakaa) i gusja jetra, ne samo da su dopuštene nego su i poželjne namirnice jer su korisne za zdravlje. Izbjegavajte kao što smo rekli, namirnice s visokim glikemičnim indeksom, a zasićene masti (margarine i sl.) zamijenite nezasićenima (maslinovim uljem, ribljim mesom, i sl.). Ne nudite svoju djecu zaslađenim bezalkoholnim pićima nego svježe pripravljenim sokovima ili još bolje vodom, ne hranite ih «brzom» hranom (hamburgerima, pizzama, piroškama, lisnatim tijestima i sl.), ne hranite ih slatkišima nego voćem (svježim ili suhim voćem, kompotima).
U knjizi na vrlo jednostavan način Montignac opisuje razloge pojave dječje pretilosti i rizike koje ona donosi. Posebno poglavlje posvetio je hiperinzulinemiji (povišenoj razini inzulina u krvi), koju smatra glavnim uzrokom pretilosti, te hiperglikemiji (povišenoj razini glukoze u krvi). Jede li vaše dijete prekomjerno i stalno ugljikohidrate visokoga glikemičnog indeksa tako zapravo stalno stimulira gušteraču da prekomjerno luči inzulin u krv kako bi razgradila nakupljenu glukozu.
Montignac veliku pozornost posvećuje i prehrani žena koje planiraju postati majke kao i trudnicama. Preporučuje majkama da svoju djecu doje što je moguće duže i navodi prednosti majčina mlijeka u odnosu na industrijsku dječju hranu. Pritom ne zanemaruje ni prehranu budućih očeva jer smatra da obiteljsko naslijeđe itekako utječe na zdravlje djeteta. Upozorava roditelje da budu oprezni kad je riječ o uporabi kravljeg mlijeka u dojenačkoj dobi i uvođenju novih namirnica u djetetovu prehranu. Naglašava da je nužno voditi računa o uravnoteženoj prehrani koja odgovara djetetovu uzrastu i zadovoljava potrebe njegova organizma (od prvih dana života do tinejdžerskog uzrasta).
Naglašava i da se djeca trebaju što više kretati i baviti sportovima.
Detaljno analizira brojne industrijske proizvode namijenjene djeci (formule, kašice, energetske pločice, bombone i dr.).
 

Recenzija knjige Michela Montignaca «Dječja pretilost», dr. Vera Duić-Pribičević

Danas je dječja pretilost krajnje ozbiljan javnozdravstveni problem. Mnogi misle da je pretilost nasljedna, ali Michel Montignac tvrdi da je nasljeđe samo poticaj i da je regulacija tjelesne težine u našim rukama: treba znati kako djecu hraniti! Pa i više od toga – temelji dobre prehrane sežu u trudnoću i traju do kraja života! Najvažnije je da djeca usvoje pravilne prehrambene navike koje će im osigurati pravilan rast i razvoj. Knjiga «Dječja pretilost» uvodi nas u svijet dječje prehrane i njezinih problema, nudeći brojna rješenja potkrijepljena velikim brojem uvjerljivih dokaza. Daje nove ideje, pruža nove nade i nudi očajnim roditeljima sigurnija i bolja rješenja od hipokaloričnih dijeta. Sadrži niz poglavlja koja će im pomoći da shvate problem dječje pretilosti, a brojnim i detaljnim savjetima omogućuje im da postignu cilj – dijete normalne tjelesne težine.
Jedu li djeca previše? Jesu li zato pretila? «Ni govora!», kaže Montignac. Ta teorija je netočna, jer djeca danas jedu manje negoli prije a deblja su! Smatra da se dječja pretilost ne može objasniti neskladom između unosa i utroška energije, kao što se dosad tvrdilo. Zato dijete za mršavljenje i nisu djelotvorne.
Montignac upozorava na činjenicu da se masno tkivo razvija neravnomjerno, tj. u određenim životnim fazama. U 6. godini života počinje tzv. obrat u metabolizmu tjelesnih masnoća i povećava se broj masnih stanica. To je normalan proces, no nije dobro započne li prije 6. godine, jer označava prvi rizik i vjerojatnost da će se pretilost javiti u odrasloj dobi! U knjizi se govori o posljedicama dječje pretilosti koje se odnose na tjelesne poremećaje i bolesti te psihičke poteškoće djeteta zbog gubitka samopouzdanja, osjećaja odbačenosti itd. Iako i naslijeđe ima važnu ulogu u nastanku pretilosti, glavni krivac ipak je neuravnotežena prehrana u najranijem djetinjstvu. Ona udara temelje budućoj pretilosti!
U knjizi je jasno objašnjena hiperinzulinemija (povišena razina inzulina u krvi). Jede li vaše dijete prekomjerno i stalno ugljikohidrate visokoga glikemičnog indeksa (GI), tako stalno stimulira gušteraču da prekomjerno luči inzulin u krv kako bi razgradila nakupljenu glukozu. Osobito su opasne namirnice visokoga GI. Saznat ćete što je GI i koje su namirnice najopasnije – o tome Montignac detaljno raspravlja i daje njihov popis. No, najvažniji je zaključak: kako svu glukozu organizam ne može iskoristiti, a niti ima mogućnosti stvarati rezerve glikogena – višak se pretvara u mast i odlaže u masno tkivo! A pogrešan odabir namirnica i informacije o inzulinu i lipazi mogu se ugraditi u gen i prenijeti na potomstvo.
Najranija prevencija dječje pretilosti je dojenje: majčino mlijeko uravnotežena je i savršena hrana za dijete. Što dijete dulje siše, manja je mogućnost za pojavu pretilosti u školskoj dobi! Kravlje mlijeko ima previše bjelančevina koje ubrzavaju razvoj i dovode do preranog obrata u metabolizmu tjelesnih masnoća. Gotova hrana za dojenčad sadrži škrob i maltodekstrin koji imaju previsok GI.
Montignac tvrdi da su niskokalorične dijete neučinkovite i opasne, a brojenje kalorija besmisleno! Važan je izbor namirnica, a ne njihova kalorijska vrijednost. U knjizi detaljno analizira makronutrijente, poglavito ugljikohidrate visokoga GI. Daje upute za izradu jelovnika te upozorava na pogreške, predrasude i mitove o prehrani.
Ne preskače ni buduće roditelje: savjetuje ih o pravilnoj prehrani dojenčeta, važnosti dojenja, o uvođenju novih namirnica, a upozorava i na nedostatke kravljeg mlijeka. Govori i o tinejdžerima – o njihovim potrebama, pogrešnim prehrambenim navikama, pretilosti te o tome kako riješiti te probleme. Veliku pozornost Montignac posvećuje analizi brojnih industrijskih proizvoda, s posebnim osvrtom na sastojke s visokim GI. On je protiv slatkiša i slatkih voćnih sokova, te podsjeća roditelje da su zaboravili na vodu!
Montignac na kraju zaključuje: pretilo dijete ne smije jesti malo i gladovati, već mora jesti drugačije. Zato je knjiga «Dječja pretilost» praktičan vodič roditeljima za postizanje i održavanje normalne tjelesne težine svoga djeteta i prava je senzacija u području prehrane. Za očekivati je da će se medicinski krugovi u cijelome svijetu njome baviti još mnogo godina.
 

nazad